voorbeeld opmaak

Een orgel
geeft veel geluid

Kan hier nog een tekst onder?

Dit is de linkerkolom met een beetje anders met een breedte van 2/3. Verder even wat onzintekst.

met een bijschift van een beetje substantiële lengte. Wat gebeurt er?

Dit is de rechterkolom met een breedte van 1/3. Verder even wat onzintekst.

Dit is een stukje platte tekst, gewoon midden op de pagina ingetikt. Dit is een stukje platte tekst, gewoon midden op de pagina ingetikt. Dit is een stukje platte tekst, gewoon midden op de pagina ingetikt. Dit is een stukje platte tekst, gewoon midden op de pagina ingetikt. Dit is een stukje platte tekst, gewoon midden op de pagina ingetikt. Dit is een stukje platte tekst, gewoon midden op de pagina ingetikt.

Hieronder staat een shortcode.

Het AGK kijkt vooruit…

Want hoe leuk is het om een nieuw programma in te studeren voor november, waarin we onder andere het Requiem van G. Fauré en de St. Nicolas Cantate van B. Britten zullen uitvoeren in ‘ons’ Concertgebouw. Terwijl we ook nog in de maand daarvoor met een groot gezelschap op koorreis gaan naar België. Kortom Het AGK is weer helemaal terug en bruist van activiteiten.

En toch… om het koor nog mooier te laten klinken zijn wij op zoek naar tenoren en bassen. Heb je interesse in koorzang, misschien al eens in een koor gezongen of zou je graag de ‘grote werken’ willen zingen? Kom eens vrijblijvend een koorrepetitie bijwonen en ervaar het plezier van samen zingen in een groot koor. Er wordt hard gewerkt, maar er is ook veel ruimte voor gezelligheid. Op dinsdagavond ben je van harte welkom.

We kijken nog eenmaal terug op de afgelopen periode. Want wat is het een bijzondere tijd geweest. Allereerst was er die prachtige en ontroerende Matthäus Passion; na ruim twee jaar mochten we op 20 maart deze passie weer in het Concertgebouw uitvoeren, een bijzondere ervaring. Zoals van elk concert maakte onze alt Anneke Lang ook van deze uitvoering twee mooie aquarellen voor in het Gouden Boek.

Een week later vond de besloten première plaats van de prachtige documentaire ‘Het dinsdagavondgevoel’ van Marlou van den Berge, waarin zij Het Amsterdams Gemengd Koor tijdens de coronacrisis volgt en laat zien hoe het koor zich door deze moeilijke periode heen worstelde. Op 13 april volgde tenslotte de tv uitzending bij ‘Het Uur van de Wolf’, voorafgegaan door een korte introductie van Marlou en koorlid Remy bij ‘Tijd voor Max’; een delegatie van het koor zong in dit programma één van de turbae uit de documentaire. Ontroering en bewondering.

We sluiten deze periode af met veel dankbaarheid voor zoveel mooie ervaringen en ….kijken nu vooruit.

Een geweldig document

Dinsdag 29 maart was het dan zover. DE avond waar we al zolang naar hadden uitgekeken. Na het succesvolle concert op 20 maart in Het Concertgebouw waar we na twee jaar weer stonden en de Matthäus Passion van J.S. Bach mochten uitvoeren, was het de beurt aan Moondocs/NTR met Marlou van den Berge en haar crew om ons een blik te gunnen op de documentaire die zij de afgelopen twee jaar van het koor heeft gemaakt. Twee jaar heeft zij in de corona tijd het koor gevolgd. Het resultaat is een prachtig, menselijk en eerlijk document van een groep mensen die ondanks de moeilijke omstandigheden probeerden overeind te blijven om uiteindelijk te kunnen blijven doen wat zij graag deden, namelijk ZINGEN.
Met veel ontroering en ontzag voor het vele werk heeft het koor en alle genodigden de première beleefd. Hier het voorproefje.
De documentaire ‘het Dinsdagavondgevoel‘ wordt op 13 april om 22.25 uur op NPO 2 uitgezonden bij ‘Het Uur van de Wolf’ van de NTR.

Het dinsdagavondgevoel

Over het verlangen naar samenzang ten tijde van Corona
Regie: Marlou van den Berge

De afgelopen twee jaar volgde regisseur Marlou van den Berge Het Amsterdams Gemengd Koor tijdens de Coronacrisis. Het koor werd onevenredig hard getroffen door het Covid-19 virus. Meer dan honderd mensen werden ziek, één koorlid en drie partners van koorleden overleden. Het koor bleef zingen; vanuit huis, op anderhalve meter afstand, met maskers en heel voorzichtig weer samen. Het Dinsdagavondgevoel is een film over het lot, en de kracht om daarmee om te gaan. Maar bovenal een ode aan het koor, verbinding en samenzang.

Het dinsdagavondgevoel laat in een uniek tijdsdocument zien hoe een hechte groep worstelt met het grote leed dat hen overkomt. Speciaal voor de film schreef dichter Ester Naomi Perquin een libretto dat componist Paul M. van Brugge van vierstemmige koormuziek heeft voorzien. Het koor bezingt zo het eigen verhaal. Een film over het lot en de kracht om daarmee om te gaan. Maar bovenal een ode aan het koor, de verbinding en samenzang. Het dinsdagavondgevoel is een productie van Moondocs in coproductie met de NTR. Deze productie kwam tot stand met steun van CoBO en donaties via Voordekunst, AFK en Prins Bernhard Cultuurfonds.

De documentaire Het dinsdagavondgevoel is op 13 april om 22:25 op NPO2 te zien bij Het Uur van de Wolf van de NTR. 

Meer informatie over de uitzending kunt u vinden op www.moondocs.nl

We zingen de Matthäus in Het Concertgebouw

We mogen weer! Op zondag 20 maart zingen we de prachtige Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach in Het Concertgebouw. En we hebben er heel veel zin in. Na ruim twee jaar mogen we eindelijk weer zingen in de mooiste muziekzaal van het land. De kaartverkoop is in volle gang. Als u bestelt via deze site, krijgt u de beste plaatsen.

Met medewerking van:
Jan-Willem Schaafsma Evangelist
Ronald Dijkstra Christus
Lauren Armishaw sopraan
Helena van Heel mezzosopraan
Peter Vos tenor
Berend Eijkhout bas

Rob Nederlof kistorgel
Gerrie Meyers Maarschalkerweerdorgel

Het Amsterdams Gemengd Koor
Kinderkoor Academy of Vocal Arts Den Haag
Promenade orkest

Paul Valk dirigent

Dit is een kop op volle breedte, maar moet wel een beetje breed om de breedte goed te zien.

Met een bijschrift eronder. Dat maken we een beetje lang zodat we kunnen zien in welke mate de breedte hierop een invloed heeft. Ik stel voor dat het bijschrift even breed als de afbeelding wordt…

Dit is een groep op full width. De breedte vult helemaal uit. Verder wat onzin-tekst om te laten zien dat het echt zo is. Verder wat onzin-tekst om te laten zien dat het echt zo is. Verder wat onzin-tekst om te laten zien dat het echt zo is. Verder wat onzin-tekst om te laten zien dat het echt zo is. Verder wat onzin-tekst om te laten zien dat het echt zo is.