Mirjam Schreur

De Nederlandse mezzosopraan Mirjam Schreur studeerde solozang en muziekdrama aan het Conservatorium Maastricht bij Barbara Schlick . In 2000 behaalde zij haar tweede fase-diploma’s. Daarna zette zij haar opleiding voort bij de bekende mezzosopraan Jard van Nes, die haar nu nog steeds coacht. Ook volgde ze masterclasses en speciale cursussen bij onder anderen Roberta Alexander en Gerhard Darmstadt.

In april 2002 won Mirjam Schreur de 3e hoofdprijs in het internationale zangconcours “Debüt in Meran” in Italie, na volgens de jury uitstekende prestaties op het gebied van zowel de opera, het lied als het oratorium. Tijdens het galaconcert voor de finalisten maakte ze haar televisiedebuut bij de Italiaanse Rai. Sindsdien zong ze als operazangeres de hoofdrol van Orfeo in de opera Orfeo ed Euridice van Gluck en de rol van Marcellina in de opera Le Nozze di Figaro van Mozart in het stadtheater van Merano te Italie olv. Richard Sigmund en Thomas Koncz.

Ook haar carrière als oratorium/concertzangeres ontwikkelt zich gestaag. Met het Limburgs Symfonie Orkest voerde ze in 2011 verschillende werken uit; de Matthäus Passionen serie olv Paul Goodwin, de Missa Solemnis van Beethoven olv Roberto Rizzi-Brignoli en de concertserie Messiah’s olv Kynan Johns. Eveneens maakte Mirjam dat jaar haar debuut in het Paleis voor de Schone Kunsten te Brussel; Ze soleerde in de Psalm 137 van Liszt uitgevoerd met het professionele kamerkoor Studium Chorale olv Hans Leenders en geregistreerd door Klara radio. In 2011 voerde Mirjam een concertserie van de Tweede Symfonie van Mahler uit olv Manon Meijs.

Bij De Nederlandse Bachvereniging zong ze olv Jos van Veldhoven de premiere van Der Tod Jesu van C.E. Graaf tijdens de Nederlandse Muziekdagen en in de concertserie “ Muziek voor Vorstenhuizen”, waarin cantates van Bach ten gehore werden gebracht.

In 2009 en 2010 was Mirjam te horen in de Matthäus Passionen-series met het Limburgs Symfonie Orkest beide keren olv Ed Spanjaard.

Inmiddels heeft ze een breed repertoire opgebouwd, waarin alle stijlperiodes (barok, klassiek, romantiek, 20-ste eeuws en eigentijds) vertegenwoordigd zijn. In hedendaags repertoire zong ze o.a de wereldpremieres van Cantico Espiritual van Jo van de Booren tijdens Musica Sacra en Cantate Domino van Werner Jacob in Nürnberg.